nog 2,5 week ... !!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van maartje en ymke - WaarBenJij.nu nog 2,5 week ... !!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van maartje en ymke - WaarBenJij.nu

nog 2,5 week ... !!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg maartje en ymke

05 December 2006 | Suriname, Paramaribo

hey lieve allemaal!

vandaag is het sinterklaas en we vieren dit natuurlijk ook op school.
maar we zullen eerst nog even vertellen over de vorige week.

dinsdag zijn we naar een middelbare school gegaan, havo 3. de man van een juf op onze stageschool is muziekleraar en gaf die dag les. wij hadden van de pabo de opdracht gekregen om de muzieklessen van nederland en suriname met elkaar te vergelijken. de les was best leuk alleen de leerlingen waren erg ongemotiveerd. ons werd verteld dat de meeste leerlingen op de havo minstens(!)een keer zijn blijven zitten en dus ouder zijn dan normaal. daarom zijn ze vaak ongeinteresseerd en is het voor de leerkracht moeilijk om ze betrokken te houden bij de les. het begin was dan ook erg chaotisch. veel leerlingen liepen te laat de klas binnen, waren aan het bellen, lagen voorover op hun tafel, liepen zomaar de klas even uit en waren erg luidruchtig. het was wel leerzaam om te zien en na te denken over hoe wij dit zouden aanpakken.

woensdag hadden we met 2 stagiaires (die kennen we via de dansles) afgesproken om op hun stageschool te komen kijken. zij geven zelf geen les, staan dus niet voor de klas, maar zetten een RT (remedial teaching) project op voor die school. we hebben allebei in een klas gezeten en het verschil is toch wel erg groot. de leerkrachten zijn echt 'de baas', zijn erg streng en stralen weinig tot geen vrolijkheid uit, de kinderen hebben geen inbreng/weinig interactie en alle lessen worden klassikaal gegeven. we hebben hier vooral gezien hoe we niet willen zijn als juf...
verder hebben we de andere dagen hard gewerkt aan onze werkstukken/tentamens en daar zijn we gelukkig goed mee op geschoten.

donderdag en vrijdag was de straat voor onze school helemaal onder water gelopen!deze tijd heet de kleine regentijd en we hebben al veel buien gehad. we hebben met veel moeite de school kunnen bereiken en hebben helaas ook natte voeten gekregen...:S

donderdagavond zijn we naar de jaarbeurs gegaan. dit is heel groot met veel kraampjes en veeeel mensen! het was erg gezellig; muziek, optredens (dans/breakdance) en lekker eten! we hebben oliebollen gekregen van henck, gratis omdat hij bij die zaak werkt.

het weekend was lekker rustig. we zijn vrijdag en zaterdagavond naar de stad gegaan. hebben lekker gegeten en zijn naar de gratis bingo gegaan in hotel torarica. helaas hebben we niets gewonnen (zoals jij, mam...) maar we blijven volhouden!

gisteren hebben we weer gesport en deze keer hebben we gesquasht! dit was heel leuk, en ook zeer intensief, zweten!
we hebben savonds sinterklaas gevierd met zn tweeen. we hadden voor elkaar een gedicht gemaakt, we hebben ons verborgen talent ontdekt..!! ook hadden we cadeautjes van de moeder van ymke gekregen met gedicht, erg leuk, bedankt!!

vandaag dus sinterklaas op school. vanmorge hebben de kinderen hun schoen gezocht en ze zijn nu naar de gym, pietengym. straks hebben de oudere kinderen surprise en de jongere gaan dan spelen met hun groepscadeau. ook komen natuurlijk sinterklaas en zwarte piet langs! we mogen zo een piet helpen met omkleden en schminken!

vanavond vieren we nog een keer sinterklaas. dit keer bij juf karlijn thuis. we zijn in totaal met 7 (nederlandse) meiden. iedereen heeft 3 cadeautjes gekocht en we gaan een spel doen met een dobbelsteen en kijken wie wat krijgt. zal zeker een gezellige avond worden!

deze week dus gewoon stage, donderdag en vrijdag gaan we wisselen van klas en dan is het alweer weekend!
de tijd gaat erg snel, dus we genieten nog volop, maar verlangen allebei toch wel om naar huis te gaan. 3 maanden is lang genoeg! ;)

brasas van ons !

• 05 December 2006 - 12:36

Krisje:

So meiden, schiet al aardig op. Over dikke 2 weken zijn jullie weer terug in het rare nederland. Is hier op dit moment 15 graden!!! Echt niet normaal,maar wel stormachtig. Mocht willen dat ik bij jullie zat!! Hahaha. ben benieuwd naar alle foto's!
    Tot snel
    Kus Kris

• 05 December 2006 - 13:00

Rian:

meiden, wat heerlijk van jullie te horen op deze sinterklaasdag, snap alleen niet hoe je die pieten gaat schninken, maak je ze dan geel/groen of zo? hier alles prima, wij tellen af voor we florida gaan (20dec) dus missen je helaas als je weer thuis komt. we eten taai/taai en pepernoten en maken tussen het werk door wat gedichten. nog even en dan zien we elkaar weer, geniet nog van je tijd daar en tot heel gauw, xxx rian en co

• 05 December 2006 - 15:15

Mam Marlies:

Fijn jullie uitgebreide verslag van een dagje op een "gewone" Surinaamse school. En wij tellen hier ook af hoor! Maar ik ga eerst nog naar Moskou! Liefs van mam

• 05 December 2006 - 17:06

Nanne:

Heerlijk avondje is gekomen.....fijne sinterklaas!!!!En het zijn nog maar 2 weekjes dus geniet er nog maar wat meer van! Dieke kus Nanne ( Ik zit al in spanning veur mien cadeau)

• 06 December 2006 - 07:52

Eefje:

Goh wat vliegt de tijd om! Ik wens jullie nog een fijne Sinterklaas én geniet nog van het weer! Hier begint het langzamerhand kouder te worden.
    xx Eefje

• 06 December 2006 - 11:44

Loes:

Hey maart!
    Wij hebben gisteravond sinterklaasavond gehad!Was heel gezellig, leuke surprises! Vandaag lekker dagje vrij! Heerlijk.
    Geniet er nog van meiden! Jullie zijn zo weer thuis!
    Dikke kus, Loes

• 07 December 2006 - 08:48

Karin:

Leuk verslag meiden.
    Leuk om die verschillen van onderwijs te zien.
    Leuke sinterklaasfoto's.
    Nu op naar de kerst...nog 2 leerzame weken en geniet er nog van
    Tot kerst....
    Liefs Karin

• 07 December 2006 - 15:49

Michiel:

heej ymke
    leuk dat jullie daar ok sinterklaas vieren:P
    had gezien op de foto's dat je ook cadeautjes had gekregen uit nederland
    ma hoe gaat het met je salsa dansen kan je het al goed???
    groetjes michiel

• 07 December 2006 - 21:18

Jack (Daddy):

Ha die meiden, laatste loodjes (2 weken) zijn aangebroken. Ga dr nog ff flink tegenaan en zorg voor voldoende "bagage" voor de terugkoppeling aan de Pabo in Eindhoven. Nog veel succes en weet je; het wordt nu (eindelijk) wat kouder in dit kikkerlandje; wat zullen jullie moeten wennen aan die koude wind en die warme douche ......!

Goetjes en have fun

Brasas, Jack (Daddy)

• 08 December 2006 - 16:05

Mieke:

hey meiden

Fijn weekend,
    en tot snel!!!!!!!

een hele dikke KUS van mij

• 11 December 2006 - 14:38

Opa En Oma Opheij:

Goed te horen dat jullie ook naar thuiskomst verlangen. Waren gisteren bij Jack, Marlies was immers in Moskou. Hij heeft zoldertrap geschilderd, die moet harden voor je thuiskomst Maartje! Nog een dikke week voor afwerken van de stageopdrachten. Tot Kerstmis! Opa

• 11 December 2006 - 17:38

Koen:

Hallo Maartje en vriend(in). Ik heb het niet echt helemaal gevolgd maar heb wat foto's gezien van Marlies en het ziet er kei leuk uit. Het lijkt een beetje op Tobago. Ik wens jullie ook voor de laatste tijd nog heel veel plezier!!!

• 14 December 2006 - 08:45

Marion En De Boys:

Hoi Dames,

Geniet nog even van Suriname, maar ik kan me goed voorstellen dat jullie toch wel weer verlangen naar thuis en jullie familie en vrienden. Veel plezier nog de laatste weken.
    Gr Marion en de Boys

• 18 December 2006 - 13:33

Claire:

En.. wat heb je allemaal gekregen?? Klinkt echt weer gezellig. Ik heb namelijk helemaal geen sinterklaas gevierd! Liefje, over een paar nachtjes zie ik je weer!!! GezelliG.
    Kus